Nieuws

02-04-2019, 22:11

De Ketenkamer® start programma duurzame inzetbaarheid MKB




Inschrijven kan tot vrijdag 5 april. Doe jij mee? Meld je aan op: info@deketenkamer.nl.

De Ketenkamer® is gestart met een programma om het Midden- en Klein Bedrijf (MKB) te helpen om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers een impuls te geven. In de huidige arbeidsmarkt volgen ontwikkelingen elkaar zeer snel op. Of het nu gaat om technologische ontwikkelingen (automatisering, digitalisering, robotisering en gebruik social media), maatschappelijke ontwikkelingen (duurzaamheid, circulariteit, diversiteit en maatschappelijke waarde) of organisatorische ontwikkelingen (HNW2.0, Agile werken, balans, vitaliteit, autonomie, dienend leiderschap, verbinden, etc.), het is voor bedrijven en medewerkers van die bedrijven een hele uitdaging om hier continu op aan te passen.

Vanuit die gedachte zijn wij gaan nadenken hoe we aspecten van ons Ketenkamer®-concept kunnen toepassen om de inzetbaarheid van medewerkers in het MKB te kunnen vergroten. Het programma duurzame inzetbaarheid is met name gericht op het in de kracht zetten van de medewerkers, dienend leiderschap, autonoom werken, verbinden van medewerkers en flexibiliteit. 

Meer weten over wat wij voor jouw MKB-organisatie kunnen betekenen en welke subsidie mogelijkheden er zijn, neem dan deze week nog contact met ons op: info@deketenkamer.nl.


25-03-2019, 20:52

De Ketenkamer® sluit samenwerkingsovereenkomst met Forel Consulting




De Ketenkamer® sluit een samenwerkingsovereenkomst met Forel Consulting om in contact te komen met de beste studenten. Ook benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Studenten vinden het moeilijk om naast hun studie te werken aan hun professionele ontwikkeling. Aan de andere kant hebben veel organisaties moeite om geschikt personeel te vinden voor (toekomstige) sleutelposities. Werving en selectie van talenten is een tijdrovende aangelegenheid. Forel Consulting biedt een antwoord op beide behoeften door juist die gedreven young professionals die net dat stapje extra willen en kunnen zetten te werven. Vervolgens worden deze talenten ingezet om (technische) bedrijfskundige vraagstukken op te lossen. Vanuit De Ketenkamer® bieden we vernieuwing en optimalisatie van bestaande ketenprocessen. Wij geloven sterk in het verbinden van medewerkers in een gehele keten en hen samen de ruimte te geven om te werken aan de optimale klantgerichte organisatie. Met de samenwerking met Forel Consulting zijn we in staat om de beste studenten met coaching door ex-docenten toe te voegen aan het concept van De Ketenkamer®.

Nieuwsgierig geworden wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Kijk dan op www.deketenkamer.nl.

  

06-02-2019, 07:00

De Ketenkamer® slaat spijkers met koppen in procesverbetering

Vlnr: Martijn Luijer, Jasper Brouwers, Bas Haan, Marcel Menting, Menne Drolenga en Henk Kippersluis



Het Consultancyhuis en De Ketenkamer slaan de handen in één

Doorlooptijden die met zestien weken verminderen. De hoeveelheid klantcalls die met tachtig procent afneemt. Het zijn enkele resultaten die De Ketenkamer boekte bij bedrijven. Grote kracht van De Ketenkamer®: ze neemt de héle keten mee in de procesoptimalisatie om de klantbediening te verbeteren. Het ConsultancyHuis is een van de partijen die in De Ketenkamer® participeert.

“Je kunt ons zien als een katalysator om meer ketengeorganiseerd te werken”, vertelt Jasper Brouwers van De Ketenkamer®. “Daar is behoefte aan, omdat veel bedrijven nog ‘functioneel’ werken. Juist daar valt een wereld te winnen aan efficiency en klanttevredenheid.” 

Naadloze ketensamenwerking

Het ‘functioneel’ leveren van een product of service gaat in de weerbarstige, dagelijkse praktijk namelijk nog te vaak gepaard met momenten in processen die niet ‘lekker’ lopen. Schakels in de keten zitten bijvoorbeeld op elkaar te wachten. Of een leverancier verandert een proces, waardoor de inkoopafdeling beslissingen neemt die collega’s van de afdeling Klantcontact nauwelijks kunnen verkopen aan klanten. Jasper: “Werken partijen in een keten naadloos samen, dan vermindert de kans op vertraging of kwaliteitsverlies aanzienlijk. Wij ontwikkelden een manier om die ketensamenwerking vorm te geven.”

Intensieve methode

Het ConsultancyHuis begeleidt ketens in het optimaliseren van een proces. Martijn Luijer, consultant bij Het ConsultancyHuis: “Waar lean- en agile-trajecten meestal een deel van een proces aanpakken, neemt De Ketenkamer® de hele keten mee. Alle schakels – afdelingen, externe partijen – die voor dezelfde klant werken, gaan vier weken met elkaar aan de slag in een aparte ruimte die we De Ketenkamer® noemen. Soms is dat zelfs op een locatie buiten de dagelijkse kantoormuren. In die periode leren we alle deelnemers om lean en agile te werken. Concreet: we brengen samen de pijnpunten in kaart, waarna deelnemers onder onze begeleiding aan de slag gaan om processen van begin tot eind te optimaliseren. Zodat uiteindelijk de totale keten beter presteert en de klantbediening verbetert.”

Deelnemers houden regie

Vier weken lang, vijf dagen per week... Welk bedrijf is bereid om daarin te investeren? “Het is niet zo dat mensen volledig uit hun dagelijkse werk worden gehaald”, benadrukt Jasper. “Ze blijven gewoon hun werk doen, maar besteden in die vier weken gestructureerd aandacht aan de verbetering van alle processen. Daarvoor brengen ze op vaste momenten uren door in De Ketenkamer®, waar mensen los kunnen komen van de dagelijkse routine.” In die vier weken bieden de coaches deelnemers handreikingen ter procesoptimalisatie. “We schrijven niets voor. De regie is en blijft in handen van de medewerkers”, aldus Martijn. “Dát zijn de experts van het proces. Zij kennen de klant en weten waar ze in een proces tegenaan lopen.” De procesoptimalisatie kan gericht zijn op kostenverlaging, het verhogen van doorlooptijden of het verminderen van klachten. En dat is nog maar een greep. Want alles wat de tevredenheid van klanten bepaalt, kan baat hebben bij de ketenoptimalisatieslag.

Verbeteringen die beklijven

“Verder focussen we met De Ketenkamer® op de lange termijn”, gaat Martijn door. “Aan een Ketenkamer®-traject doen bijvoorbeeld twintig mensen mee. In de dagelijkse praktijk zijn er misschien wel honderd bij de processen betrokken. De Ketenkamer®-deelnemers zijn degenen die de procesoptimalisaties straks moeten vasthouden en uitrollen. Vandaar dat de coaching in die vier weken zo intensief is. We willen niet alleen dat de processen verbeteren, we willen ook dat die verbeteringen duurzaam beklijven.” Deelnemers zien het belang ervan eveneens. “We weten dat sommigen na afloop, op eigen initiatief, terugkomdagen organiseren zodat ketenpartners voor elkaar in beeld blijven. Mooi toch?”

Direct resultaat

In de weken dat De Ketenkamer® met deelnemers aan de slag is, blijft het niet bij verbeteringen-op-papier. Direct resultaat, dat is wat de coaches willen zien. Jasper: “Er zijn per traject vaste terugkoppelmomenten met stakeholders in de organisatie. Dan bespreken deelnemers de status en vragen ze indien nodig om ondersteuning. Budget bijvoorbeeld of een technische wijziging in het proces.” De Ketenkamer® slaat hierbij spijkers met koppen: verbeteringen worden geen papieren tijgers, maar meteen doorgevoerd. “Deze methode vraagt dus van directies en management om commitment en voortvarende besluitvorming.”

‘Verbeteringen borgen’

Eén van de bedrijven die haar medewerkers onlangs heeft laten ‘landen’ in De Ketenkamer® is telecomspecialist Zetacom, 180 medewerkers groot. De onderneming benutte de intensieve procesoptimalisatieslag vooral om voortaan met een andere blik naar de processen en de interne samenwerking te kijken. Jasper en Martijn: “Mensen zijn vaak verrast over de verbeterruimte die in de keten voor het grijpen ligt. Vaak reageren ze met ‘Waarom hebben we het nooit eerder zo gedaan?’ Die verbazing, die nieuwe blik op processen, is goed. Het bewijst dat ze zien waar samen winst valt te behalen waarvan uiteindelijk de klant profiteert.”

Voor meer informatie:

www.deketenkamer.nl


25-01-2019, 06:30

Prowareness voegt Ketenkamer®-concept toe aan portfolio

Prowareness en De Ketenkamer® zijn een samenwerking aangegaan voor het leveren van Ketenkamers® bij de klanten van Prowareness. Wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen, neem gerust contact met ons op info@deketenkamer.nl of +31 6 21 47 93 63.




20-12-2018, 22:55

Ook Zetacom gaat live met De Ketenkame

Zetacom, een ervaren telecomspecialist op het gebied van telefonie, zorgsystemen en netwerken, kiest voor het concept van De Ketenkamer®. Gezamenlijk willen we de bestaande procesketens verder optimaliseren en versterken om de klanten van Zetacom nog beter van dienst te kunnen zijn.
Menne Drolenga: “Wij zijn heel blij om Zetacom als klant te mogen verwelkomen en het ontwikkelde ketenconcept ook bij hen te kunnen inzetten. Het concept biedt de mensen in de keten de mogelijkheid om te verbinden, leren en het realiseren van autonomie voor een optimaal klantproces. Vanuit een energieke en enthousiaste aanpak helpen we organisaties met onze partners om zich verder te kunnen ontwikkelen.”
Dick Dompeling: “Natuurlijk zijn we wel vaker bezig geweest om de processen te vereenvoudigen. Deels is dit goed gelukt, maar de borging blijft lastig. Met de groei in de afgelopen jaren van onze organisatie zijn we continue op zoek naar procesverbetering. De samenwerking met De Ketenkamer biedt hierin nieuwe kansen, door de inzet van een vernieuwend concept. Het geeft ons de gelegenheid tot een hernieuwde inkijk op onze processen en de wijze waarop intern wordt samengewerkt en daarmee de mogelijkheid om ons resultaat te verbeteren.” 
In januari wordt gestart met de eerste keten binnen Zetacom. 




11-10-2018, 14:09

De Ketenkamer® BV is opgericht

Marcel Menting, Menne Drolenga en Jasper Brouwers hebben De Ketenkamer® opgericht en de website is live. Vanaf vandaag is het mogelijk om gebruik te maken van onze bewezen formule om procesketens te verbeteren. We werken samen met zeer ervaren consultancybureaus. Nieuwsgierig … we vertellen je graag meer over het Ketenkamer®-concept en wat het voor jouw organisatie kan betekenen, info@deketenkamer.nl of +31 6 21 47 93 63.


 'You don't learn to walk by following rules. You learn by doing, and by falling over'

- Richard Branson -